Ohjeet opiskelijoille arjen sujumiseksi

Läsnäolo ja poissaolojen selvityskäytäntö

Opis­ke­li­jan tu­lee osal­lis­tua kai­kil­le luku­jär­jes­tyk­sen mu­kai­sil­le oppi­tun­neil­le ja kou­lun yh­tei­siin ti­lai­suuk­siin. Oppi­vel­vol­li­suus­lain (1214/2020) 9 §:n mu­kai­ses­ti opis­ke­li­jan huol­ta­jan on huo­leh­dit­ta­va sii­tä, että oppi­vel­vol­li­nen suo­rit­taa oppi­vel­vol­li­suu­den. Täs­tä joh­tu­en kou­lun ja ko­din yh­tey­den­pi­don tu­lee olla tii­vis­tä mm. pois­sa­o­lo­jen suh­teen.

Huol­ta­ja sel­vit­tää ala­i­käi­sen huol­let­ta­van­sa pois­sa­olot wil­mas­sa. Täy­si-ikäi­nen opis­ke­li­ja voi teh­dä tä­män itse.

Luku­vuo­den ai­kais­ten pois­sa­o­lo­jen ker­ryt­tyä yli 50 tun­nin, ryh­män­oh­jaa­ja lä­het­tää opis­ke­li­jal­le sekä ala­i­käi­sen opis­ke­li­jan huol­ta­jal­le vies­tin asi­as­ta. Täl­lä viestillä py­ri­tään sii­hen, että opis­ke­li­ja muut­tai­si käyt­täy­ty­mis­tään ja vä­hen­täi­si pois­sa­o­lo­ja.

Mi­kä­li pois­sa­o­lo­ja ker­tyy li­sää luku­vuo­den ai­ka­na ja ne ylit­tä­vät 100 tun­tia, ryh­män­oh­jaa­ja kut­suu opis­ke­li­jan sekä ala­i­käi­sen opis­ke­li­jan huol­ta­jan pa­la­ve­riin asi­an suh­teen. Täs­sä pa­la­ve­ris­sa tuo­daan esil­le pois­sa­o­lo­jen mer­ki­tys op­pi­mi­sel­le sekä yri­te­tään löy­tää kei­no­ja nii­den vä­hen­tä­mi­sek­si.

Jos opis­ke­li­jal­le ker­tyy yk­sit­täi­sen opin­to­jak­son op­pi­mi­sen kan­nal­ta lii­kaa pois­sa­o­lo­ja, ai­nee­no­pet­ta­ja kes­kus­te­lee asi­as­ta opis­ke­li­jan kans­sa, jot­ta opis­ke­li­ja voi­si kor­ja­ta pois­sa­olo­käyt­täy­ty­mis­tään. Opet­ta­ja voi tar­vit­ta­es­sa evä­tä oi­keu­den osal­lis­tua opin­to­jak­sol­le, jos pois­sa­olot jat­ku­vat.

Mu­siik­ki­lin­jan opis­ke­li­joil­la on erik­seen so­vi­tut ope­tus­ajat pää- ja sivu­ai­neen osal­ta. Näis­tä ajois­ta on eh­dot­to­mas­ti pi­det­tä­vä kiin­ni. Jos opis­ke­li­jal­le tu­lee este, hä­nen tu­lee il­moit­taa se teks­ti­vies­til­lä opet­ta­jal­le suo­raan. Opis­ke­li­jan tu­lee li­säk­si so­pia nämä oh­jaus­ajat niin, etä ne mah­dol­li­sim­man vä­hän hait­taa­vat mui­den oppi­ai­nei­den opis­ke­lua.

Huol­ta­jan wil­man käyt­tö­oi­keus ei au­to­maat­ti­ses­ti kat­kea, kun huol­let­ta­va täyt­tää 18 vuot­ta. Opis­ke­li­ja voi pyy­tää tätä il­moit­ta­mal­la asi­as­ta reh­to­ril­le.

Sairastuminen

Mi­kä­li opis­ke­li­ja sai­ras­tuu kes­ken päi­vän, hän me­nee ter­vey­den­hoi­ta­jan luo. Mi­kä­li ter­vey­den­hoi­ta­ja ei ole ta­vat­ta­vis­sa, reh­to­ri tai ryh­män­oh­jaa­ja voi an­taa lu­van pois­tua kes­ken kou­lu­päi­vän.

Jos sai­raus jat­kuu pit­kään, opis­ke­li­jan etua on se, että hän hank­kii lää­kä­rin­to­dis­tuk­sen pois­sa­olo­a­jal­leen. Täl­lai­nen to­dis­tus tu­lee toi­mit­taa kou­lul­le. Opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da opet­ta­jil­taan oh­jei­ta / teh­tä­viä op­pi­mi­sen­sa tu­ek­si.

EDU-merkinnät

Tai­de­lu­ki­os­sa tie­dos­te­taan hy­vin se, että op­pi­mis­ta ta­pah­tuu myös muu­al­la kuin kou­lus­sa. Opis­ke­li­ja voi ker­toa täl­lai­sis­ta asi­ois­ta esim. reh­to­ril­le, joka voi mer­ki­tä ker­ty­vän pois­sa­olon ns. edu-pois­sa­o­lok­si. Täl­lai­nen mer­kin­tö ei ker­ry­tä opis­ke­li­jan pois­sa­olo­ker­ty­mää. Täs­sä­kin ta­pauk­ses­sa opis­ke­li­jan omal­la vas­tuul­la on sel­vit­tää pois­sa­olon ai­kais­et teh­tä­vät ja huo­leh­dit­ta­va sii­tä, että ne tu­le­vat teh­dyik­si.

Täl­lai­sia pois­sa­o­lo­ja ovat esim.

  • osal­lis­tu­mi­nen kou­lun opin­to­mat­koil­le
  • osal­lis­tu­mi­nen kou­lun edus­tus- tai esiin­ty­mis­teh­tä­viin
  • osal­lis­tu­mi­nen yli­mää­räi­siin har­joi­tuk­siin
  • osal­lis­tu­mi­nen näyt­te­lyn pys­tyt­tä­mi­seen
  • osal­lis­tu­mi­nen tu­tor- tai op­pi­las­kun­nan hal­li­tuk­sen toi­min­taan
  • käyn­nit opis­ke­li­ja­huol­to­hen­ki­lös­tön luo­na, esim. ter­vey­den­hoi­ta­ja, kou­lu­ku­raat­to­ri, eri­tyis­o­pet­ta­ja, opin­to-oh­jaa­ja, apu­lais­reh­to­ri ja reh­to­ri

Taidelukion juhlat ja uskonnolliset tilaisuudet

Yleistä

Ope­tus­hal­li­tus on an­ta­nut oh­jeet (Dno 4/012/2014) ar­tik­ke­lin ot­si­kos­sa mai­ni­tus­ta asi­as­ta. Oh­jei­den taus­tal­la on Edus­kun­nan pe­rus­tus­laki­va­li­o­kun­nan, ylim­pien lail­li­suus­val­vo­jien (Val­ti­o­neu­vos­ton Oi­keus­kans­le­ri sekä Edus­kun­nan oi­keus­asia­mies) sekä Ope­tus­hal­li­tuk­sen esit­tä­mät kan­nan­otot.

Oh­jeen ja kan­nan­ot­to­jen mu­kaan Tai­de­lu­ki­os­sa toi­mi­taan seu­raa­vas­ti.

Perinteiset juhlat

  • Tai­de­lu­kio päät­tää edel­leen omis­ta juh­lis­taan ja nii­den si­säl­lös­tä
  • juh­liin voi si­säl­tyä joi­ta­kin us­kon­toon viit­taa­via ele­ment­te­jä, mm. yk­sit­täi­nen vir­si, täl­lai­sil­la ele­men­teil­lä va­rus­tet­tu juh­la ei ole us­kon­non har­joit­ta­mis­ta vana se on osa ope­tus­ta ja lu­ki­on toi­min­taa
  • Tai­de­lu­kio edel­lyt­tää, että kaik­ki opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat nii­hin, pe­rus­tus­laki­va­li­o­kun­ta ko­ros­ti us­kon­nol­li­sen su­vait­se­vai­suu­den ja moni­ar­voi­suu­den huo­mi­oon ot­ta­mis­ta kou­lu­jen toi­min­nas­sa, sik­si myös eri kie­li- ja kult­tuu­ri­ryh­miä edus­ta­vien opis­ke­li­joi­den ko­tou­tu­mi­sen kan­nal­ta on tär­ke­ää osal­lis­tua täl­lai­siin juh­liin

Aamunavaukset

  • Tai­de­lu­ki­os­sa ei jär­jes­te­tä aa­mun­a­vauk­sia

Taidelukion arvopohja

Turvallisuus

Taidelukio on turvallinen yhteisö sen yksilöille. Taidelukio ei ole sopiva paikka epäasialliseen kohteluun turvautuvalle. Oppilaitoksessa jo­kai­sen tu­lee käyt­täy­tyä hy­vin ja toi­sia kun­ni­oit­ta­vas­ti.

Jakamaton ihmisarvo

Toimintamme pe­rus­ta­na on elä­män ja ih­mis­oi­keuk­sien kun­ni­oit­ta­mi­nen. Ih­mis­ar­von tulee olla louk­kaa­maton ja luovuttamaton. Opis­ke­li­ja muo­dos­taa lu­ki­o­ai­ka­naan jä­sen­ty­neen kä­si­tyk­sen pe­rus- ja ih­mis­oi­keuk­sien taus­tal­la ole­vis­ta ar­vois­ta, kes­kei­sis­tä pe­rus- ja ih­mis­oi­keus­nor­meis­ta sekä näi­tä oi­keuk­sia edis­tä­vis­tä toi­min­ta­ta­vois­ta. Lu­kio-ope­tus ke­hit­tää arvo-osaa­mis­ta kan­nus­ta­mal­la omien ar­vo­jen sy­väl­li­seen poh­din­taan sekä kä­sit­te­le­mäl­lä jul­ki­lau­sut­tu­jen ar­vo­jen ja to­del­li­suu­den vä­li­siä jän­nit­tei­tä.

Luovuus, aloitteellisuus, rehellisyys ja suvaitsevaisuus

Tai­de­lu­kio tu­kee opis­ke­li­joi­den kas­vua yh­teis­työ­ky­kyi­sik­si, kor­ke­at eet­ti­set, es­teet­ti­set ja eko­lo­gi­set ar­vot si­säis­tä­neik­si ih­mi­sik­si. Kaikessa toiminnassa korostamme luovuutta, aloit­teel­li­suutta, re­hel­li­syyt­tä ja si­sukkuutta, Oppilaitoksen ylissivistävässä ja taidekasvatuksellisessa toiminnassa haluamme lisätä suvaitsevaisuutta ja inhimillistä tietoisuutta.

Yhdenvertaisuus

Taidelukion toiminnassa edist­etään yh­den­ver­tai­suut­ta ja tasa-ar­voa sekä demo­kra­ti­aa ja hy­vin­voin­tia.   Lu­kio-ope­tus on opis­ke­li­jaa us­kon­nol­li­ses­ti, kat­so­muk­sel­li­ses­ti ja po­liit­ti­ses­ti si­tout­ta­ma­ton­ta. Osal­li­suus, toi­mi­juus ja yh­tei­söl­li­syys ko­ros­tu­vat kai­kes­sa lu­ki­on toi­min­nas­sa.

Kasvatusoptimismi

Kou­lum­me toiminnassa korostuu kas­va­tus­op­ti­mis­mi. Luotamme opiskelijoihin ja tämä tulee ilmi sanoin ja monin teoin. Tar­jo­am­me ak­tii­vi­sil­le opis­ke­li­joil­le, eri vuo­si­kurs­seil­le ja opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sel­le mah­dol­li­suuk­sia saa­da on­nis­tu­mi­sen elä­myk­siä eri­lais­ten vuo­den­kier­toon liit­ty­vien ta­pah­tu­mien jär­jes­tä­mi­sen myö­tä. Tarjoamme koulutilat ja -laitteet opiskelijoiden käyttöön säännöllisen koulutyön ulkopuolellakin. Tämä kaikki pohjautuu syvään luottamukseen palkatun väen ja opiskelijoiden välillä.

Oppilaitoksen sisäisen yhteistyön rakenteet – työyhteisösäännöt

Taidelukiolla arjen tulee sujua niin palkatun väen kuin opiselijoidenkin osalta. Oppilaitoksen arvopohjassa on mainittu ja avattu useita oppilaitokselle tärkeitä arvoja ja asioita.

Taidelukion palkattu väki on hyväksynyt sisäisen yhteistyön säännöiksi Taidelukion työyhteisösäännöt. Toimimme niiden mukaisesti ja arvioimme tätä laatukäsikirjassa esitetyllä tavalla.

Oppilaitoksen sisäisen yhteistyön rakanteet – taikkrin pelisäännöt

Oppilaitoksen sisäisen yhtesityön rakenteet – taikkarin pelissäännöt

Taidelukion opiskelijoiden kanssa on sovittu Taikkarin pelisäännöt. Oppiminen ja ylipäänsä oleminen sujuu niiden viitoittamalla tavalla.

Olen taik­ka­ri­lai­nen, sil­lä…

Työs­ken­te­ly­ilma­pii­ri:

Käyt­täy­dyn ys­tä­väl­li­ses­ti, ti­lan­teen­mu­kai­ses­ti ja kor­rek­tis­ti.

Huo­leh­din omas­ta hy­vin­voin­nis­ta­ni.

Työ­jär­jes­tyk­sen nou­dat­ta­mi­nen:

Teen so­vi­tut työt ja teh­tä­vät an­net­tu­jen aika­tau­lu­jen mu­kai­ses­ti.

Kan­nan vas­tuun opin­nois­ta­ni, laa­din opin­to­suun­ni­tel­ma­ni ja nou­da­tan sitä.

En ole tur­haan pois­sa ja sel­vi­tän pois­sa­o­lo­ni.

Sel­vi­tän pois­sa­o­lo­jen ai­kai­set teh­tä­vät ja so­vin opet­ta­jan kans­sa nii­den suo­rit­ta­mi­ses­ta.

Muis­tan aina, että pää­työ­ni on kou­lun­käyn­ti. An­si­o­työt, auto­kou­lu ja muu kou­lun ulko­puo­li­nen toi­min­ta ei­vät saa hai­ta­ta kou­lun­käyn­tiä.

Työ­rau­han yllä­pi­tä­mi­nen:

Saa­vun ajois­sa oppi­tun­nil­le.

An­nan työ- ja kes­kit­ty­mis­rau­han opis­ke­li­joil­le ja opet­ta­jil­le.

Kan­nan omal­ta osal­ta­ni vas­tuu­ta ope­tus­ryh­män työs­ken­te­lys­tä.

Mo­bii­li­lait­teet

Opis­ke­li­ja voi käyt­tää mo­bii­li­lait­tei­ta op­pi­mi­sen­sa tu­ke­na, mi­kä­li käyt­tö hyö­dyt­tää op­pi­mis­ta.

Mo­bii­li­lait­tei­ta ei tule käyt­tää ope­tuk­seen liit­ty­mät­tö­mään toi­min­taan oppi­tun­tien ai­ka­na, so­pi­va aika täl­le on väli­tun­nit.

Mo­bii­li­lait­tei­ta ei saa käyt­tää kurs­si­ko­kei­den tai vas­taa­vien ai­ka­na, ell­ei sii­hen erik­seen ole an­net­tu lupa.

Ta­paa­mis­ai­ko­jen ja so­pi­mus­ten nou­dat­ta­mi­nen:

En ole pois­sa oppi­tun­nil­ta il­man ky­sei­sen ai­neen­o­pet­ta­jan lu­paa.

Tai­de­lu­ki­on opis­ke­li­ja­kun­nan huo­neen ”tila­sään­nöt”. Kuva Rei­ma Här­kö­nen.

Nou­da­tan kou­lu­yh­tei­sön jä­sen­ten kans­sa teh­ty­jä so­pi­muk­sia ja si­tou­muk­sia.

Teen kurs­si­ko­kee­ni yms. an­net­tu­jen oh­jei­den mu­kaan il­man ulko­puo­lis­ta apua.

Nou­da­tan opet­ta­jien, muun hen­ki­lö­kun­nan sekä ter­vey­den­hoi­ta­jan kans­sa so­vit­tu­ja ta­paa­mis­ai­ko­ja, ku­ten soit­to- ja lau­lu­tun­te­ja.

Pois­tun kou­lus­ta vii­meis­tään klo 21.30, jot­ta en ai­heu­ta tur­haa hä­ly­tys­tä. Pois­tu­es­sa­ni kou­lu­ra­ken­nuk­ses­ta var­mis­tan, että ulko-ovi sal­pau­tuu kiin­ni.

Kou­lum­me omai­suus:

Pi­dän hy­vää huol­ta kou­lu­kiin­teis­tön ti­lois­ta, ir­tai­mis­tos­ta ja siis­tey­des­tä.

Huo­leh­din kou­lun kul­ku­kor­tis­ta ja pa­lau­tan sen reh­to­ril­le, kun en sitä enää tar­vit­se.

Kan­nan vas­tuu­ta kou­lun lait­teis­ta käyt­tä­es­sä­ni nii­tä omal­la ajal­la­ni.

Jä­tän kou­lun ti­lat ja työ­vä­li­neet hy­vään kun­toon seu­raa­vaa käyt­tä­jää var­ten.

Seu­raan ak­tii­vi­ses­ti wil­ma-so­vel­lus­ta opis­ke­lu­je­ni tu­ke­na.

Huo­leh­din, että tie­to­kone­luo­kat ja –ti­lat ovat rau­hal­lis­ta opis­ke­lua var­ten, va­paa-ai­kaa vie­tän muis­sa kou­lun ti­lois­sa .

An­nan ar­voa tois­ten työs­ken­te­lyl­le. En va­hin­goi­ta tois­ten töi­tä näyt­te­ly­ti­lois­sa, tie­to­ko­neel­la jne..

Käy­tän por­tai­ta mu­siik­ki­o­pis­ton puo­lel­la, en his­siä.

Huo­leh­din omis­ta ja tois­ten ta­va­rois­ta.

Tu­pa­koin­ti ja päih­teet:

En tu­pa­koi kou­lun ti­lois­sa, kou­lun piha-alu­eel­la, naa­pu­ri­pi­hois­sa enkä kou­lu­a­lu­een lä­hei­syy­des­sä.

En ole päih­tei­den vai­ku­tuk­sen alai­nen kou­lus­sa enkä kou­lun ti­lai­suuk­sis­sa.

En tuo al­ko­ho­li­juo­mia kou­lun ti­loi­hin.

Kou­lum­me yh­tei­set ti­lai­suu­det:

Osal­lis­tun kou­lun jär­jes­tä­miin ti­lai­suuk­siin (opin­to­mat­kat, näyt­te­lyt, kon­ser­tit, juh­lat) ja kan­nan myös vas­tuu­ta jär­jes­te­lyis­tä.

Kou­lu­työ­tä tu­ke­vat, joko opis­ke­li­ja­kun­nan tai muu­toin ak­tii­vis­ten opis­ke­li­joi­den jär­jes­tä­mät ta­pah­tu­mat yms. suun­ni­tel­laan kou­lu­työn ulko­puo­li­sel­la ajal­la.

Kou­lu­työ­hön liit­ty­vät ta­pah­tu­mat voi­daan suun­ni­tel­la kou­lu­työn ai­ka­na ja täl­löin hyö­dyn­ne­tään wil­man edu-mer­kin­tö­jä.

Hiljainen tila – Säännöt ja Toimintaohjeet

Ti­lan Käyt­tö

Käyt­tö­tar­koi­tus: Tila on tar­koi­tet­tu opis­ke­li­joil­le, jot­ka tar­vit­se­vat het­ken rau­hoit­tu­mis­ta, le­poa tai hen­gäh­dys­tau­koa yli­kuor­mi­tuk­sen, ah­dis­tuk­sen tai pa­niik­ki­koh­tauk­sen vuok­si.

Käyt­tö­tar­koi­tus: Tila on tar­koi­tet­tu opis­ke­li­joil­le, jot­ka tar­vit­se­vat het­ken rau­hoit­tu­mis­ta, le­poa tai hen­gäh­dys­tau­koa yli­kuor­mi­tuk­sen, ah­dis­tuk­sen tai pa­niik­ki­koh­tauk­sen vuok­si.

Auki­olo­ajat: Tila on avoin­na kou­lu­päi­vien ai­ka­na ja kun ti­las­sa ei ole ope­tus­ta.

Käyt­tö­aika: Yk­sit­täi­nen opis­ke­li­ja voi käyt­tää ti­laa enin­tään 30 mi­nuut­tia ker­ral­laan, jot­ta mah­dol­li­sim­man moni pää­see hyö­ty­mään ti­las­ta.

Käyt­täy­ty­mi­nen Ti­las­sa

Hil­jai­suus: Ti­las­sa tu­lee olla hil­jaa. Pu­he­li­met ja muut lait­teet tu­lee aset­taa ää­net­tö­mäl­le.

Kun­ni­oi­tus: Kun­ni­oi­ta mui­den ti­lan käyt­tä­jien rau­haa ja yk­si­tyi­syyt­tä.

Siis­teys: Jätä tila siis­tik­si ja jär­jes­tä ta­va­rat pai­koil­leen en­nen pois­tu­mis­ta.

Ti­las­sa ei saa ruo­kail­la.

Toi­min­ta­oh­jeet

Hätä­ti­lan­teet: Jos tun­net olo­si erit­täin huo­nok­si tai tar­vit­set apua, ota yh­teyt­tä kou­lun ai­kui­seen.

Va­rus­teet: Ti­las­sa on tar­jol­la rau­hoit­tu­mis­ta tu­ke­via vä­li­nei­tä, ku­ten peit­to­ja, tyy­ny­jä. Käy­tä nii­tä tar­peen mu­kaan.

Pa­lau­te: Anna pa­lau­tet­ta ti­lan käy­tös­tä ja eh­do­tuk­sia pa­ran­nuk­sis­ta Roo­sal­le tai Sari K:lle.

Tilojen ja laitteistojen käyttöön liittyvät pelisäännöt

Tai­de­lu­ki­on ti­lo­ja ei läh­tö­koh­tai­ses­ti an­ne­ta yh­dis­tys­poh­jais­ten toi­mi­joi­den käyt­töön.

Poik­keuk­se­na edel­li­seen Sa­von­lin­nan or­kes­te­ri­yh­dis­tys ry. ja Sa­von­lin­na Big Bänd ry. Pe­rus­te­lu­na se, että nii­den toi­min­nas­sa on mu­ka­na Tai­de­lu­ki­on opis­ke­li­joi­ta ja ti­lo­jen ai­em­pi käyt­tö ei ole ai­heut­ta­nut on­gel­mia.

Kesä­kes­key­tyk­sen ajal­la Tai­de­lu­ki­on eri­kois­ti­lat pi­de­tään jat­kos­sa lu­kit­tui­na, jo­ten nii­den vuok­raa­mi­nen ulko­puo­li­seen käyt­töön ei ole mah­dol­lis­ta. Näi­tä ti­lo­ja ovat bän­di­luok­ka, stu­dio ja mu­sii­kin atk-luok­ka. Mi­kä­li Tai­de­lu­kio opis­ke­li­jal­la / opis­ke­li­ja­ryh­mäl­lä on pai­na­via pe­rus­tei­ta näi­den ti­lo­jen käyt­töön, lupa ja avain saa­daan Tai­de­lu­ki­on reh­to­ril­ta.

Sa­von­lin­na­lais­ten oppi­lai­tos­ten kans­sa tila­va­rauk­set ta­pah­tu­vat niin, että oppi­lai­tos va­raa ti­lan wil­man kaut­ta ja/tai kon­sul­toi Tai­de­lu­ki­on kou­lu­sih­tee­riä tai reh­to­ria. Näi­tä oppi­lai­tok­sia ovat esim. Sa­von­lin­nan mu­siik­ki- ja tans­si­o­pis­to, Sa­von­lin­nan Kesä­yli­o­pis­to (ope­tus­toi­min­nan osal­ta, ei yh­dis­tys­ten), Sa­von­lin­nan Ly­se­on lu­kio, Am­mat­ti­o­pis­to Sa­mie­du, Kaak­kois-Suo­men am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu (lis­ta ei ole tyh­jen­tä­vä).

Jos tila­va­rauk­sia on teh­ty, vuok­raa­jan tu­lee muis­taa, että käyt­tö­oi­keus kos­kee vain ni­men­o­maan va­rat­tua ti­laa, ei siis Tai­de­lu­ki­on mui­ta ti­lo­ja. Esim. juh­la­sa­lin va­raus ei tar­koi­ta oi­keut­ta käyt­tää opet­ta­jain­huo­net­ta esim. tau­ko­ti­la­na.

Tai­de­lu­ki­on mu­siik­ki­lait­teis­to­ja ja -vä­li­nei­tä ei lai­na­ta kou­lun ulko­puo­li­sil­le toi­mi­joil­le.

Kesä­kes­key­tyk­sen ai­ka­na mu­siik­ki­lait­teis­to­ja ja -vä­li­nei­tä ei lai­na­ta edes opis­ke­li­joil­le. Muu­na ai­koi­na opis­ke­li­joi­den lai­nauk­set ovat mah­dol­li­sia ja se ta­pah­tuu pant­ti­mak­sua vas­taan (50,00 €). Pant­ti­mak­su pa­lau­tuu, kun lai­nat­tu­jen vä­li­nei­den kun­to on tar­kis­tet­tu.

Suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämisestä

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­oon tu­lee si­säl­tyä myös suun­ni­tel­ma ku­rin­pito­kei­no­jen käyt­tä­mi­ses­tä ja nii­hin liit­ty­vis­tä me­net­te­lyis­tä. Se löy­tyy täs­tä lin­kis­tä.