Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) halusi erityistehtävälukiouudistuksen yhteydessä varmistaa, että erityisen koulutustehtävän lukioiden osaaminen saadaan koko lukiokentän käyttöön. Tästä johtuen se valitsi hakemusten perusteella joukon kehittäjälukioita, jotka saivat velvollisuuden kehittää ja levittää painotukseensa liittyviä pedagogiikan, toimintakulttuurin ja oppimisympäristön hyviä malleja ja käytänteitä. Lisäksi nämä lukiot vahvistavat valtakunnallisesti henkilöstön opetuksellisia valmiuksia ja osaamista ja edistävät kaikkien alaan kuuluvien toimijoiden yhteistyötä
Kehittämistehtävä annettiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (KARVI) ja opetus- ja kulttuuriministeriön toteuttamissa auditoinneissa lokakuussa 2017 yhdelletoista suomalaiselle lukiolle. Edustettuina erityistehtävinä ovat musiikki, urheilu, kuvataide, vieraat kielet, matematiikka ja luonnontieteet sekä yrittäjyys. Näistä lukioista kahdeksan toimii pääkaupunkiseudulla ja kolme muualla Suomessa.
Savonlinnan Taidelukio valittiin siis tähän harvalukuiseen joukkoon ja sen tehtäväksi tuli kuvataiteen lukiokoulutuksen kehittäminen koko valtakunnassa. Savonlinnan Taidelukion rinnalle kuvataiteen kehittäjälukioksi valittiin Tölö Gymnasium Helsingistä.
OKM on vahvistanut marraskuussa 2018 valituille lukioille erillisrahoituksen. Sen määrä on jyvitetty OKM:öön toimitetun kehittämissuunnitelman laadun ja laajuuden mukaan. Savonlinnan Taidelukio saa vuosittain tätä rahoitusta n. 185 000€. Rahoitus on ylimääräistä valtionosuushanketta ja siitä on perustettu erillinen kustannuspaikka, 3605. Nämä tehtävät ja rahoitukset ovat suhteellisen pitkäaikaisia eli ne ovat voimassa 31.7.2025 saakka. Vuoden 2019 rahoitusraporttiin pääset tästä linkistä.
Savonlinnan Taidelukion esittämät kehittämiskohteet liittyvät lukioiden toimintakulttuurin kehittämiseen (alakohtina lukioiden yhteisöllisyyden lisääminen, osallistavan taiteen menetelmien ja pedagogisten painotusten sekä ilmiöpohjaisuuden ja moniaistillisuuden kehittäminen), lukion kuvataideopettajille suunnatut täydennyskoulutusaihiot (mm. 3D-mallinnus, animaatio, digitaalisuuden edistäminen laajemminkin, osallistavan taiteen työpajat) sekä alumniyhteistyö. Lisäksi syyskuussa 2019 Savonlinnan Taidelukio perustaa kuvataidelukioista (maassa niitä on kuusi kpl:tta) pysyvän yhteistyörakenteen, jonka tarkoituksena on pilotoida kehittäjälukioiden ajatuksia.
Tämän suunnittelu- ja pilotointivaiheen jälkeen tehtävämme on suodattaa näitä toimintakulttuuriin, toimintaympäristöön ja pedagogiikkaan liittyviä ajatuksia koko lukiokentälle. Lisäksi haluamme kokeilla kuvataideopettajia hyödyntävän virtuaalisen mentoroinnin menetelmiä.
Tämän artikkelin otiskkokuvaan on koottu kehittämistehtävämme keskeisimmät kohteet.
Kehittämistehtävän erillistehtäviä ovat suorittaneet koulun viranhaltijoista tähän mennessä seuraavat henkilöt; Kati Sinkkonen, Mervi Karvinen, Seija Tikka, Kati Ranta, Sari Härkönen, Rimma Gimpel ja Reima Härkönen. Lisäksi Antti Tenetz on tehnyt biotaide-hankkeen kautta kehittämistehtävää tukevaa toimintaa. Edellisen lukuvuoden aikana Daniela Partanen ja Veera Kolehmainen toteuttivat kehittämistehtävän esittely- ja markinointiaineiston henkilökunnan antamien suuntaviivojen mukaisesti.
Tälle sivustolle kootaan kehittämistehtävän suunnittelun ja toteutuksen vaiheet.
Tätä kehittämistyötä sivuaa vahvasti OKM:n asettama lukiodiplomien selvtystyö. Tämän selvitystyöryhmän asettamispäätökseen pääset tästä linkistä.