LAATUTYÖ SAVONLINNAN TAIDELUKIOSSA
Lukiolain (714/2018) 56 §:n mukaan koulutuksen järjestäjä vastaa järjestämänsä koulutuksen laadusta ja laadunhallinnan jatkuvasta kehittämisestä. Koulutuksen järjestäjän tulee arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua säännöllisesti ulkopuoliseen toimintansa ja laadunhallintajärjestelmiensä arviointiin. Koulutuksen järjestäjän tulee julkistaa järjestämiensä arviointien keskeiset tulokset.
Lukiokoulutuksen laatustrategia (OKM:n julkaisuja 2022:43) määrittää lukiokoulutuksen laadunhallinnalle ja sen johtamiselle valtakunnalliset ja yhdensuuntaiset periaatteet. Sen tavoitteena on vahvistaa lukiokoulutuksen korkeaa laatua ja tasalaatuisuutta sekä ohjata koulutuksen järjestäjiä jatkuvana laadunhallintaan ja toiminnan kehittämiseen.
Tällä sivustolla on esitelty Savonlinnan Taidelukion laatukäsikirja, joka pohjautuu edellä kerrottuun julkaisuun. Käsikirja myös vastaa lukiolain vaatimukseen lukiokoulutuksen laadun jatkuvasta kehittämisestä. Koulutuksen järjestäjä on Savonlinna Taidelukion osalta Savonlinnan kaupunki.
Tällä sivustolla esitellyt osiot ovat sellaisia, joiden avulla tavoittelemme opiskelijan oppimisen ja osaamisen vahvistamisestä sekä lukioyhteisömme hyvinvoinnin lisäämistä.
Laatutyön keskeiset periaatteet
Toiminnan ja sen menestymisen keskeisyys
- tietoisuus perustehtävästä ja siitä, kuinka se kyetään menestyksekkäästi hoitamaan nyt ja tulevaisuudessa
Vaatimustenmukaisuus
- varmistutaan lainsäädännön, viranomaisten määräysten ja ohjeiden sekä asiantuntijaorganisaatiomme päätösten mukaisesta toiminnasta
- laatukäsikirjassa nämä ovat taustalla, koska kaikessa julkisessa toiminnassa on lakia tarkoin noudatettava (Suomen perustuslaki 731/1999, 2,3 §)
Asiakaslähtöisyys
- laatutyön keskiössä opiskelijat ja heidän tarpeensa, esim. mittareiden osalta opiskelijoiden palautejärjestelmien tuottama data on merkittävin raakadata arvioiville johtopäätöksille
Tietojohtaminen
- laatutyö ja sen johdosta tehtävät arvoivat johtopäätökset nojaavat indikaattoreiden, palautejärjestelmien tai asiantuntijaorganisaation itsensä tuottamaan tietoon
Sisäinen yhteistyö
- laatutyö osaltaan varmistetaan, että sisäisen yhteistyön rakenteet ovat kunnossa niin palkatun henkilöstön välisessä toiminnassa kuin heidän ja opiskelijoiden välisessä toiminnassa
Laatutyön mittarit
Mittareina toimivat joko indikaattorit ja kerätyt palautteet. Indikaattoritieto ei vaadi erillistä palautejärjestelmää vaan se saadaan oppilaitoksen ulkopuoliselta taholta tai esim. opiskelijatietojärjestelmästä sellaisenaan.
Indikaattoreina toimivat seuraavat;
- Ylioppilastutkintolautakunnan tilastojulkaisut kevään 2022 tutkintokerrasta alkaen
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttamat kouluterveyskyselyt vuodesta 2023
- Suomen Lukiolaisten Liitto ry:n (SLL) lukiolaisbarometrin tulokset vuodesta 2025
- Savonlinnan kaupungin työyhteisökysely 2023
- Opiskelijatietojärjestelmästä (primus) saatavat koosteet
Palautteista tärkeimmät ovat laajat opiskelijakyselyt;
- Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat, tulokysely
- Toisen vuosikurssin opiskelijat, olokysely
- Kolmannen vuosikurssin opiskelijat, päättökysely
Indikaattoreiden ja palautteiden käsittelyä on kuvattu oheisissa taulukoissa.
Indikaattorit |
Kouluterveyskysely, THL |
Työhyvinvointikysely, Savonlinnan Taidelukio, KEVA |
Lukiolaisbarometri (SLL) |
Opiskelijatietojär-jestelmän (primus) koosteet: arviointien- ja tuntimerkintöjen yhteenveto |
Ylioppilastutkinto- lautakunnan tilastoaineisto, YTL |
Tavoite |
Indikaattoritiedon tuottaminen, tavoitekeskiarvo 3,8/5 |
Indikaattoritiedon tuottaminen |
Indikaattoritiedon tuottaminen, tavoitekeskiarvo 3,8/5 |
Indikaattoritiedon tuottaminen |
Yo-kokeissa arvioitavien oppiaineiden laatu, tavoitekeskiarvo 4,00/7,00 |
Laatutekijä |
Hyvinvointi ja osallisuus |
Kehittyvä toimintakulttuuri |
Kehittyvä toimintakulttuuri |
Laadukas oppiminen Hyvinvointi ja osallisuus |
Laadukas oppiminen |
Toteutuksen ajankohta |
Kyselyn toteutusvuosina
|
Kyselyn toteutusvuosina |
Kyselyn toteutusvuosina |
Lukuvuoden 5. jakson alku |
Marraskuu Toukokuu |
Käsittely |
OPH-ryhmä Opettajainkokous Opiskelijakunnan hallitus
|
Opettajainkokous Henkilöstöosastolle kehittämissuunnitelma |
Opettajainkokous Opiskelijakunnan hallitus
|
Opettajainkokous OPH-ryhmä |
Opettajainkokoukset Lukuvuosi-suunnitelman arviointikokous |
Kehittämisen vastuuhenkilö |
Rehtori |
Rehtori Arviointitiimi |
Rehtori Arviointitiimi |
Rehtori Vuosikurssitiimi Arviointitiimi |
Rehtori Arviointitiimi |
Palautteet |
Tulokysely, 1. vuosikurssin opiskelijat |
Olokysely, 2. vuosikurssin opiskelijat |
Päättökysely, 3. vuosikurssin opiskelijat |
Tavoite |
Palautetiedon tuottaminen, tavoitetaso 3,8/5,0 |
Palautetiedon tuottaminen, tavoitetaso 3,8/5,0 |
Palautetiedon tuottaminen, tavoitetaso 3,8/5,0 |
Laatutekijä |
Kehittyvä toimintakulttuuri Laadukas oppiminen Hyvinvointi ja osallisuus Saavutettava lukiokoulutus |
Kehittyvä toimintakulttuuri Laadukas oppiminen Hyvinvointi ja osallisuus Saavutettava lukiokoulutus |
Kehittyvä toimintakulttuuri Laadukas oppiminen Hyvinvointi ja osallisuus Saavutettava lukiokoulutus |
Toteutuksen ajankohta |
Tammikuu – keruu Maaliskuu – analysointi Toukokuu – arvioivat johtopäätökset |
Helmikuu – keruu Maaliskuu – analysointi Toukokuu – arvioivat johtopäätökset |
Helmikuu – keruu Maaliskuu – analysointi Toukokuu – arvioivat johtopäätökset |
Käsittely |
Vuosikurssitiimi Opettajainkokous Lukuvuosisuunnitelman arviointikokous |
Vuosikurssitiimi Opettajainkokous Lukuvuosisuunnitelman arviointikokous |
Vuosikurssitiimi Opettajainkokous Lukuvuosisuunnitelman arviointikokous |
Kehittämisen vastuuhenkilö |
Ensimmäisen vuosikurssin ryhmänohjaajat Hallintotiimi |
Toisen vuosikurssin ryhmänohjaajat Hallintotiimi |
Kolmannen vuosikurssin ryhmänohjaajat Hallintotiimi |
Arviointiedon käsittelytasot
Mittareiden tuottamat indikaattoritulokset analysoidaan rehtorin ja hallintotiimin toimesta
Palautejärjestelmien tuottamat tiedot analysoidaan sekä hallinto- että vuosikurssitiimeissä. Rehtori kokoaa yhteenvetotiedot ja hallinto sekä vuosikurssitiimit analysoivat tarkemmin kootut palautteet.
Datan analysoinnin jälkeen keskeisistä löydöksistä tehdään arvioivat johtopäätökset opettajainkokouksissa ja koulun tiimeissä, tarvittaessa niistä konsultoidaan opiskelijakunnan hallitusta.
Tulokset ja arvioivat johtopäätökset tiedotetaan koulun väelle ja mahdollisesti myös sidosryhmille. Välineinä vuosikurssitapaamiset, pop-up -tapaamiset sekä sähköiset jakoalustat; opinto-opas, koulun kotisivut.
Arvioivat johtopäätökset sisällytetään seuraavan / seuraavien lukuvuosien lukuvuosisuunnitelmiin. Nämä johtopäätökset voivat liittyä oppimisen laadukkuuteen, opiskelijoiden hyvinvointiin ja osallisuuteen, oppilaitoksen toimintakulttuuriin sekä lukiokoulutuksen saavutettavuuteen.
Lukuvuosisuunnitelman kautta asia etenee koulutuksen järjestäjätasolle, Savonlinnan kaupungin sivistyslautakunta.