Oppimisen arviointi ja opintojakson itsenäinen suorittaminen

Sisällys

Oppimisen arviointi ja opintojakson itsenäinen suorittaminen. 1

Arvioinnin tehtävät ja tavoitteet. 1

Opintojakson arviointi. 2

Arviointimerkinnät ja uusintakuulustelut. 2

Oppiaineen oppimäärän arviointi. 3

Opettajan tekemän arvioinnin muuttaminen. 3

Opintojen edistymisen seuranta. 3

Osaamisen tunnistaminen ja opintojen hyväksi lukeminen. 4

Hylätyt arvosanat. 4

Lukion oppimäärän suorittaminen. 4

 

Arvioinnin tehtävät ja tavoitteet

Ar­vi­oin­ti on aina si­dok­sis­sa ta­voit­tei­siin ja kul­loi­seen­kin ti­lan­tee­seen. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa ar­vi­oin­nil­la on kak­si kes­keis­tä teh­tä­vää:

  • Op­pi­mi­sen tu­ke­mi­nen ja oh­jaa­mi­nen. Tätä teh­tä­vää to­teut­taa opin­to­jak­son ai­ka­na an­net­ta­va pa­lau­te, for­ma­tii­vi­nen ar­vi­oin­ti. Pa­laut­teel­la ku­va­taan opis­ke­li­jan edis­ty­mis­tä suh­tees­sa ase­tet­tui­hin ta­voit­tei­siin. Se on tär­keä osa opis­ke­li­jan ja opet­ta­jan vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Opin­to­jak­son ai­kai­nen pa­lau­te sekä lu­kio-opin­to­jen ai­kai­nen, opet­ta­jan tu­el­la teh­ty itse­ar­vi­oin­ti ja ver­tais­ar­vi­oin­ti aut­ta­vat opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään omaa op­pi­mis­taan, tun­nis­ta­maan vah­vuuk­si­aan, kor­jaa­maan vir­hei­tään ja ke­hit­tä­mään työs­ken­te­ly­ään niin, että op­pi­mi­sel­le ase­te­tut ta­voit­teet voi­vat to­teu­tua.
  • Osaa­mi­sel­le ja op­pi­mi­sel­le ase­tet­tu­jen ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sen nä­ky­väk­si te­ke­mi­nen. Tätä teh­tä­vää to­teut­taa osaa­mi­sen ja opi­tun ar­vi­oin­ti, sum­ma­tii­vi­nen ar­vi­oin­ti. Osaa­mi­sen ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu to­den­net­tuun näyt­töön sii­tä, kuin­ka hy­vin ja mis­sä mää­rin opis­ke­li­ja on saa­vut­ta­nut opin­to­jak­sol­le ase­te­tut ta­voit­teet. Opin­to­jak­son arvo­sana mää­räy­tyy oppi­ai­neen ta­voit­tei­den, kes­keis­ten si­säl­tö­jen, oppi­ai­nees­sa mää­ri­tel­ty­jen laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen ta­voit­tei­den sekä ar­vi­oin­ti­pe­rus­tei­den mu­kaan
  • Osaa­mi­sel­le ja op­pi­mi­sel­le ase­tet­tu­jen ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sen nä­ky­väk­si te­ke­mi­nen. Tätä teh­tä­vää to­teut­taa osaa­mi­sen ja opi­tun ar­vi­oin­ti, sum­ma­tii­vi­nen ar­vi­oin­ti. Osaa­mi­sen ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu to­den­net­tuun näyt­töön sii­tä, kuin­ka hy­vin ja mis­sä mää­rin opis­ke­li­ja on saa­vut­ta­nut opin­to­jak­sol­le ase­te­tut ta­voit­teet. Opin­to­jak­son arvo­sana mää­räy­tyy oppi­ai­neen ta­voit­tei­den, kes­keis­ten si­säl­tö­jen, oppi­ai­nees­sa mää­ri­tel­ty­jen laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen ta­voit­tei­den sekä ar­vi­oin­ti­pe­rus­tei­den mu­kaan

Opintojakson arviointi

Jo­kai­sen opin­to­jak­son ar­vi­oin­ti­pe­rus­teet sel­vi­te­tään opis­ke­li­joil­le opin­to­jak­son/kurs­sin al­ka­es­sa. Ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu kir­jal­li­siin/säh­köi­siin ko­kei­siin tai mui­hin osaa­mi­sen näyt­töi­hin sekä opin­to­jen edis­ty­mi­sen jat­ku­vaan ha­vain­noin­tiin ja opis­ke­li­jal­le an­net­tu­jen teh­tä­vien ar­vi­oin­tiin. Opin­to­jak­son/kurs­sin ­ko­kei­siin on osal­lis­tut­ta­va.

Myös opis­ke­li­jan oma itse­ar­vi­oin­ti sekä ver­tais­ar­vi­oin­ti voi­daan ot­taa huo­mi­oon käyt­tä­en hy­väk­si muun mu­as­sa opin­to­jak­son ar­vi­oin­ti­kes­kus­te­lu­ja.

Pää­sään­töi­ses­ti Tai­de­lu­ki­os­sa opis­kel­laan lähi­o­pe­tuk­ses­sa. Osa opin­nois­ta voi­daan edel­lyt­tää opis­kel­ta­vak­si it­se­näi­ses­ti. Opin­to­jak­sot/kurs­sit ar­vi­oi­daan nii­den val­mis­tut­tua oppi­lai­tok­sen laa­ti­man ar­vi­oin­ti­aika­tau­lun mu­kai­ses­ti. Nämä aika­tau­lut käy­vät ilmi opin­to-op­paas­ta.

Ar­vi­oin­nis­sa py­ri­tään huo­mi­oi­maan opis­ke­li­joi­den yk­si­löl­li­set op­pi­mis­tyy­lit sekä eri­tyis­tä tu­kea opin­nois­saan tar­vit­se­vat. Eri­tyi­nen tuki voi joh­tua sai­rau­des­ta, vam­mas­ta, vai­ke­as­ta elä­män­ti­lan­tees­ta, lu­ke­mi­sen tai kir­joit­ta­mi­sen liit­ty­väs­tä eri­tyis­vai­keu­des­ta sekä vie­ras­kie­li­syy­des­tä. Eri­tyis­jär­jes­te­lyt ja mah­dol­li­suus muu­hun kuin kir­jal­li­seen näyt­töön jär­jes­te­tään ta­paus­koh­tai­ses­ti.

Arviointimerkinnät ja uusintakuulustelut

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­os­sa ar­vi­oin­ti an­ne­taan nu­me­roin tai muul­la ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa mää­rä­tyl­lä ta­val­la. Nu­me­ro­arv­ioin­nis­sa käy­te­tään as­teik­koa 4–10.

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­os­sa osa ope­tuk­ses­ta an­ne­taan pe­da­go­gi­sen jat­ku­vuu­den mu­kai­ses­ti ha­jau­te­tus­ti eli opin­to­jak­son ope­tus si­joit­tuu kah­den tai use­am­man jak­son ajal­le. Täl­löin ar­vi­oin­nin val­mis­tu­mi­nen ei nou­da­ta jak­son ar­vi­oin­nin aika­tau­lua.

Opin­to­jak­so mer­ki­tään T-kir­jai­mel­la, mi­kä­li arvo­sa­naa ei ole an­net­tu pois­sa­o­lo­jen tai suo­rit­ta­mat­to­mien teh­tä­vien vuok­si. Ar­vi­oin­tia teh­des­sä nämä puut­teet tu­lee yk­si­löi­dä ar­vi­oin­ti­kir­jaan. Opin­to­jak­so mer­ki­tään K-mer­kin­näl­lä, mi­kä­li kurs­si on kes­key­ty­nyt.

Opin­to­jak­so/kurs­si mer­ki­tään V kir­jai­mel­la, mi­kä­li opis­ke­li­ja käyt­tää oi­keut­taan pa­kol­lis­ten opin­to­jak­so­jen vä­hen­nyk­seen Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on jär­jes­tä­mis­lu­vas­sa (OKM/54/530/2017) mää­ri­tel­lyl­lä ta­val­la ja sen sal­li­mas­sa laa­juu­des­sa. Nämä kir­jauk­set te­kee opin­to-oh­jaa­ja, apu­lais­reh­to­ri tai reh­to­ri.

Opin­to­jak­so/kurs­si mer­ki­tään S kir­jai­mel­la (suo­ri­tet­tu), mi­kä­li ope­tus­suun­ni­tel­ma sen mah­dol­lis­taa.

Hy­lät­ty tai täy­den­net­tä­vä opin­to­jak­so tu­lee täy­den­tää tai uu­sia kah­den seu­raa­van jak­son ai­ka­na jär­jes­tet­tä­vis­sä uu­sin­ta­kuu­lus­te­luis­sa. Jos opis­ke­li­ja ei saa hy­väk­syt­tyä suo­ri­tus­ta, opin­to­jak­so on suo­ri­tet­ta­va uu­del­leen.

Opin­to­jak­son ar­vi­oin­ti­ko­kei­siin tu­lee osal­lis­tua.

Ha­ke­muk­ses­ta opis­ke­li­ja voi uu­sin­ta­kuu­lus­te­lul­la ko­rot­taa jo hy­väk­syt­tyä opin­to­jak­so. Lu­van an­taa ai­neen­o­pet­ta­ja. Hy­väk­sy­tyn opin­to­jak­son/kurs­sin arvo­sa­naa saa yrit­tää ko­rot­taa yh­den ker­ran.

Ulko­mail­la suo­ri­te­tut opin­not voi­daan lu­kea hy­väk­si lu­kio-opin­toi­hin. Mi­kä­li ne hy­väk­sy­tään pa­kol­li­sik­si opin­noik­si, niis­tä an­net­taan nu­me­ro­arvo­sana. Arvo­sa­nan mää­rit­te­lyyn voi tar­vit­ta­es­sa si­säl­lyt­tää lisä­näyt­töä.

Vaih­to-opis­ke­lu­vuo­des­ta saa myös opin­to­jak­so­suo­ri­tuk­sia, mak­si­mis­saan 24 opin­to­pis­tet­tä.

Oppiaineen oppimäärän arviointi

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen oppi­mää­rään kuu­lu­vien opin­to­jen ar­vi­oin­ti ta­pah­tuu ns. yleis­lu­ki­o­ai­nei­den ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa kir­ja­tul­la ta­val­la.

Opis­kel­tu­aan vä­hin­tään 24 opin­to­pis­teen laa­jui­set laa­ja-alai­sen kuva­tai­teen tai mu­sii­kin opin­not, Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on opis­ke­li­jal­la on oi­keus vä­hen­tää opin­nois­saan mak­si­mis­saan 16 opin­to­pis­teen ver­ran val­ta­kun­nal­lis­ia pa­kol­li­sia opin­to­jak­so­ja Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on jär­jes­tä­mis­lu­van mu­kai­ses­ti (OKM/54/530/2017). Täl­lai­set opin­to­jak­so­vä­hen­nyk­set mer­ki­tään opis­ke­li­ja­tie­to­jär­jes­tel­mään ja sitä kaut­ta to­dis­tuk­siin mer­kin­näl­lä V. Nämä mer­kin­nät te­kee joko opin­to-oh­jaa­ja, apu­lais­reh­to­ri tai reh­to­ri. Opin­to-oh­jauk­sen pa­kol­li­sia kurs­se­ja ei saa vä­hen­tää.

Opis­ke­li­jan on kui­ten­kin suo­ri­tet­ta­va hy­väk­sy­tys­ti kai­kis­sa lu­ki­o­ai­neis­sa pa­kol­li­sis­ta opin­to­jak­sois­ta vä­hin­tään puo­let. Jos oppi­ai­nees­sa on vain yksi pa­kol­li­nen kurs­si.

Opis­ke­li­jan tu­lee opis­kel­la kaik­ki pa­kol­li­set opin­to­jak­sot oppi­ai­nees­sa, jon­ka hän si­säl­lyt­tää omaan yo-tut­kin­toon­sa.

Opettajan tekemän arvioinnin muuttaminen

Pa­kol­li­sen opin­to­jak­son arvo­sa­nat T tai 4. Hal­lin­to­tii­mi voi muut­taa ar­vi­oin­nin V-mer­kin­näk­si, jos opis­ke­li­ja niin tah­too ja vä­hen­nys­oi­keut­ta on käyt­tä­mät­tä.

Val­ta­kun­nal­li­sen sy­ven­tä­vän opin­to­jak­son arvo­sana T tai 4. Hal­lin­to­tii­mi voi pois­taa ar­vi­oin­nin ko­ko­naan, jos opis­ke­li­ja niin tah­too (op­sin pe­rus­teet mah­dol­lis­ta­vat tä­män).

Muut opin­to­jak­sot (eri­tyis­teh­tä­vät). Osa näis­tä on edel­ly­tet­tä­viä opin­to­ja, näis­sä­hän ei voi vä­hen­nys­tä käyt­tää, ne tu­lee pun­ner­taa ar­vi­oi­duik­si kurs­seik­si, jos ky­sees­sä ei ole edel­ly­tet­tä­vä opin­to­jak­so à ar­vi­oin­ti voi­daan pois­taa.

Opinnoissa eteneminen, hylätyt arvosanat ja lukion oppimäärän suorittaminen

Opintojen edistymisen seuranta

Opin­to­jak­son/kurs­sin pää­tyt­tyä oppi­lai­tok­sen laa­ti­man ar­vi­oin­ti­aika­tau­lun mu­kaan pi­de­tään ar­vi­oin­ti­ko­kous. Ryh­män­oh­jaa­ja val­mis­te­lee ko­kouk­sel­le ryh­män­sä opis­ke­li­joi­den suo­riu­tu­mi­sen niin, että hän tuo esil­le mah­dol­li­ses­ti syn­ty­neen huo­len. Huo­li voi syn­tyä esim. run­sais­ta T-mer­kin­nöis­tä, run­sais­ta hy­lä­tyis­tä arvo­sa­nois­ta tai suo­ri­tus­ta­son sel­väs­tä las­kus­ta. Täs­sä yh­tey­des­sä ryh­män­oh­jaa­jan tu­lee myös ker­toa, mitä hän on jo asi­an suh­teen teh­nyt. Useim­mi­ten täs­sä vai­hees­sa ryh­män­oh­jaa­ja on ol­lut jo yh­teyk­sis­sä opis­ke­li­jan huol­ta­jaan asi­an sel­vit­tä­mi­sek­si. Opin­nois­sa edis­ty­mi­nen käy ilmi wil­man opin­not- sekä ko­keet -väli­leh­dil­tä. Huol­ta­jil­le toi­mi­te­taan lu­ki­o­kier­ron alus­sa tar­vit­ta­vat wil­ma-avain­koo­dit. Oppi­lai­tos kan­nus­taa huol­ta­jia seu­raa­maan huol­let­ta­van­sa opin­to­suo­ri­tuk­sia wil­man kaut­ta.

Las­ken­nal­li­ses­ti opin­not ovat edis­ty­neet ta­voi­te­aika­tau­lus­sa, kun en­sim­mäi­sen lu­ki­o­vuo­den ai­ka­na suo­ri­tet­tu­jen opin­to­pis­tei­den mää­rä on vä­hin­tään 50 ja toi­sen lu­ki­o­vuo­den jäl­keen vä­hin­tään 100. Kol­man­nen lu­ki­o­vuo­den jäl­keen opis­ke­li­ja tu­lee il­moit­taa reh­to­ril­le, mi­kä­li hän jat­kaa opin­to­jaan yli ta­voi­te­aika­tau­lun eli jat­kaa opin­to­jaan 4. vuo­del­le. Reh­to­ri käy kes­kus­te­lun opis­ke­li­jan kans­sa ja var­mis­te­taan opin­to-oh­jel­mas­ta ja teh­dään suun­ni­tel­ma opin­to­so­si­aa­li­siin etui­hin liit­ty­en, jos tar­vet­ta on. Ns. van­han ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­nen edis­ty­mi­nen nou­dat­taa kaa­vaa 30 kurs­sia eka vuo­den jäl­keen, toka vuo­den jäl­keen 60 kurs­sia.

Osaamisen tunnistaminen ja opintojen hyväksi lukeminen

Reh­to­ri päät­tää opin­to­jen hy­väk­si­ lu­ke­mi­ses­ta ja muu­toin han­ki­tun osaa­mi­sen tun­nus­ta­mi­ses­ta. Reh­to­ri kuu­lee tar­vit­ta­es­sa ai­neen­o­pet­ta­jaa pää­tös­tä teh­des­sään.

Hylätyt arvosanat

Aluk­si hyvä uu­ti­nen, luo­kat­to­mas­sa lu­ki­os­sa ei voi jää­dä luo­kal­le.

Hy­lä­tys­tä arvo­sa­nas­ta (4) tu­lee kui­ten­kin seu­raa­muk­sia muo­dos­sa tai toi­ses­sa.

Ope­tus­suun­ni­tel­ma mää­rit­te­lee oppi­mää­rän laa­juu­den mu­kai­ses­ti sen, kuin­ka mon­ta hy­lät­tyä arvo­sa­naa opis­ke­li­jal­la voi olla saa­dak­seen lu­ki­on oppi­mää­rän val­miik­si. Hy­lät­ty­jä opin­to­jak­so­ja / kurs­se­ja voi olla seu­raa­vas­ti;

  • oppi­ai­neen oppi­mää­rän laa­juus on 2–5 opintopistettä, yk­si­kään opintopiste ei saa olla hy­lät­ty
  • oppi­ai­neen oppi­mää­rän laa­juus on 6–11 opintopistettä, enintään kaksi opintopistettä saa olla hy­lät­tyjä
  • oppi­ai­neen oppi­mää­rän laa­juus on 12–17 opintopistettä, enintään neljä opintopistettä saa olla hy­lät­tyjä
  • oppi­ai­neen oppi­mää­rän laa­juus on 18 opintopistettä tai enem­män, enintään kuusi opintopistettä saa olla hy­lät­tyjä

Lukion oppimäärän suorittaminen

Opis­ke­li­ja on suo­rit­ta­nut lu­ki­on oppi­mää­rän sil­loin, kun hän on suo­rit­ta­nut oppi­ai­nei­den oppi­mää­rät hy­väk­sy­tys­ti ja lu­kio-opin­to­jen vä­him­mäis­mää­rä 150 opin­to­pis­tet­tä täyt­tyy.  Li­säk­si hä­nen tu­lee suo­rit­taa laa­ja-alai­sen kuva­tai­teen tai mu­sii­kin edel­ly­tet­tä­vät opin­to­jak­sot/kurs­sit.

Opintojaksojen itsenäinen suorittaminen

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­os­sa kuva­tai­teen ja mu­sii­kin opin­to­jak­so­ja ei voi opis­kel­la it­se­näi­ses­ti. Ns. yleis­lu­ki­o­ai­nei­den opin­to­jak­so­jen osal­ta tämä saat­taa tul­la ky­see­seen. Täl­lä lo­mak­keel­la ano­taan oi­keut­ta opin­to­jak­son suo­rit­ta­mi­sek­si it­se­näi­ses­ti.

Opin­to­jak­son / kurs­sin it­se­näi­nen suo­rit­ta­mi­nen tu­lee ky­sy­myk­seen mm. seu­raa­vis­sa ta­pauk­sis­sa:

  • opis­ke­li­ja ha­lu­aa no­peut­taa opin­to­jaan
  • opis­ke­li­ja ha­lu­aa suo­rit­taa opin­to­jak­son/kurs­sin, jon­ka ope­tus ei ole to­teu­tu­nut
  • opis­ke­li­jan on mah­do­ton­ta si­joit­taa opin­to­jak­soa/kurs­sia omaan työ­jär­jes­tyk­seen­sä
  • opis­ke­li­ja ha­lu­aa ko­keil­la kor­ke­a­kou­lu­tyyp­pis­tä opis­ke­lua

Opin­to­jak­son/kurs­sin it­se­näis­tä suo­rit­ta­mis­ta ha­e­taan lo­mak­keel­la, jon­ka löy­tää esim. täs­tä lin­kis­tä. Lo­mak­keen täy­tön yh­tey­des­sä kan­nat­taa olla yh­teyk­sis­sä oppi­ai­neen opet­ta­jaan. Opet­ta­ja vah­vis­taa suun­ni­tel­man omal­la alle­kir­joi­tuk­sel­laan.

Opin­to­jak­son/kurs­sin it­se­näi­seen suo­rit­ta­mi­seen ei rii­tä pelk­kä kurs­si­ko­keen hy­väk­syt­ty suo­rit­ta­mi­nen, vaan sii­hen kuu­luu aina eri­lai­sia teh­tä­viä kurs­sin luon­teen mu­kai­ses­ti.

Oppilaitoksen ulkopuolella suoritetut opinnot

Muu­al­la kuin Tai­de­lu­ki­os­sa suo­ri­tet­tu­ja opin­to­ja voi­daan hy­väk­syä lu­kio-opin­noik­si.

Jos ha­keu­dut täl­lai­sin opin­toi­hin lu­ki­o­vuo­sien ai­ka­na, neu­vot­te­le ja sovi täs­tä hy­väk­si­lu­ke­mi­ses­ta reh­to­rin tai opin­to-oh­jaa­jan kans­sa etu­kä­teen. Pää­tök­sen hy­väk­si­lu­ke­mi­ses­ta te­kee aina reh­to­ri.

Vastaavuudet

Vas­taa­vuu­det pää­te­tään ta­paus­koh­tai­ses­ti ja jos vas­taa­vuut­ta mää­ri­tel­tä­es­sä ei voi mää­rä­tä vas­taa­ko toi­ses­sa oppi­lai­tok­ses­sa suo­ri­tet­tu ylem­pää vai alem­paa arvo­sa­naa, vas­taa­vuus pää­te­tään opis­ke­li­jan eduk­si. Opis­ke­li­jan siir­ty­es­sä oppi­ai­neen pit­käs­tä oppi­mää­räs­tä ly­hy­em­pään hä­nen suo­rit­ta­man­sa pit­kän oppi­mää­rän opin­not lu­e­taan hy­väk­si ly­hy­em­mäs­sä sii­nä mää­rin kuin nii­den ta­voit­teet ja kes­kei­set si­säl­löt vas­taa­vat toi­si­aan. Nämä vas­taa­vuu­det mää­ri­tel­lään tar­kem­min oppi­ai­nei­den oppi­mää­rien yh­tey­des­sä. Myös kurs­si­op­paas­sa tämä käy­tän­tö on sel­vi­tet­ty.

Vas­taa­vuuk­sien löy­ty­es­sä pit­kän oppi­ai­neen arvo­sa­nat siir­ty­vät suo­raan ly­hy­em­män suo­ri­tuk­sik­si. Ly­hy­es­tä pit­kään siir­ryt­tä­es­sä pä­tee sama pait­si, että lisä­näyt­tö­jä voi­daan edel­lyt­tää. Näi­den yh­tey­des­sä arvo­sa­naa voi­daan har­ki­ta uu­del­leen.

Vas­taa­vuuk­sis­ta, siir­rois­ta ja hy­väk­si ­lu­ke­mi­sis­ta päät­tä­vät reh­to­ri ja asi­an­o­mai­sen ai­neen opet­ta­ja tai opet­ta­ja­ryh­mä.

Vastaavuusasteikko

Jos arvo­sana on saa­tu as­tei­kol­la 1–5, arvo­sana muu­te­taan seu­raa­vas­ti;

  • hy­lät­ty: 4 (hy­lät­ty)
  • 1: (tyy­dyt­tä­vä): 5 (vält­tä­vä)
  • 2: (tyy­dyt­tä­vä): 6 (koh­ta­lai­nen)
  • 3 (hyvä): 7 (tyy­dyt­tä­vä)
  • 4 (hyvä): 8 (hyvä)
  • 5 (kii­tet­tä­vä): 9 (kii­tet­tä­vä) tai 10 (erin­o­mai­nen)

Jos arvo­sana on saa­tu as­tei­kol­la 1–3, arvo­sana muu­te­taan seu­raa­vas­ti;

  • hy­lät­ty vs. 4 (hy­lät­ty)
  • 1 vs. 5 (vält­tä­vä) tai 6 (koh­ta­lai­nen)
  • 2 vs. 7 (tyy­dyt­tä­vä) tai 8 (hyvä)
  • 3 vs. 9 (kii­tet­tä­vä) tai 10 (erin­o­mai­nen)

Opis­ke­li­jal­la voi olla to­dis­tuk­ses­saan arvo­sana vain joko suo­men kie­len oppi­mää­räs­tä tai suo­mi toi­se­na kie­le­nä (S2) oppi­mää­räs­tä, mut­ta ei mo­lem­pia.